Uutiset

17.8.2017 11.01

Blogi: Raiteilla

Kun kymmenisen vuotta sitten matkustelin Savosta Keskustanuorten tapaamisiin ja kokouksiin Helsinkiin, maksoivat juna- ja bussilippu lähes saman verran, opiskelijalta noin 25 euroa ja tavallisilta aikuisilta suunnilleen 50 euroa suuntaansa.


Näiden vuosien aikana teille on tullut lisää kilpailua ja Onnibus mullisti hinnoittelullaan bussiliikennettä. Muut toimijat ovat joutuneet vastaamaan tähän. Bussilippujen hinnat ovat laskeneet ja linja-auto on varteenotettava vaihtoehto entistä useammalle. Tämä on heijastellut myös raiteiden puolelle.


Istuin viime viikonloppuna jälleen junassa matkaten Savosta Helsinkiin ja takaisin. Matkalla luin rauhassa ministeri Bernerin ja liikenne- ja viestintäministeriön viime viikon materiaaleja junien henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle. Kilpailu on viimein saapumassa myös raiteille.


Samalla yritin varata itselleni uutta junamatkaa, sillä opiskelupäivän jälkeen pitäisi päästä Joensuusta takaisin Savoon. Kotiin pääseminen ei ollutkaan oletetun helppoa. Viimeinen bussi on lähdössä klo 15.10 ja juna klo 15.50. Koulu- ja työpäivät päättyvät yleensä aikaisintaan neljältä iltapäivällä, joskus myöhemminkin. Kuinka ihmeessä tässä pitäisi julkisella liikenteellä kulkea?


Poikittaisliikenne on kohdannut viime vuosina heikennyksiä ja se onkin ala-arvoisessa tilassa. Samaan aikaan myös pienempiä rautatieasemia on suljettu muutaman matkaminuutin vuoksi. Bussit onneksi täydentävät onnettomia junayhteyksiä, mutta ei linja-autoliikennekään kaikkeen taivu.


Kilpailun avaamisella on useita tavoitteita, joista yksi on tehdä junaliikenteestä entistä houkuttelevampi vaihtoehto yksityisautoilulle. Tämä tukisi myös ilmastotavoitteiden saavuttamista. Tällä hetkellä kaikesta henkilöliikenteestä jopa 81 prosenttia tapahtuu yksityisautoin.


En halunnut 18-vuotiaana ajokorttia, koska tahdoin tukea julkista liikennettä ja elää ympäristöystävällisempää elämää. Vuotta myöhemmin heräsin todellisuuteen. Jos haluaa liikkua pois kotikylältä, ajokortti ja auto on oltava. Juuri surkea poikittaisliikenne oli yksi merkittävä syy autoiluun.


Yksityisautoiluun on helppo päätyä sen joustavuuden vuoksi. Aina yksityisautoilulle ei tosiaan ole edes vaihtoehtoa, kun julkista liikennettä ei käytännössä kulje tai ne vähät vuorot kulkevat mitä omituisimpiin aikoihin. Toisaalta luulisi, että vuorot olisi sijoiteltu jo nyt asiakasmäärien maksimoimiseksi.


Toivottavasti kilpailun avaaminen nimenomaan tuo lisää liikennettä ja vuoroja raiteille, jolloin juna olisi realistinen vaihtoehto niin yhteyksiensä, aikataulujensa kuin hintojensa puolesta. Liikenne- ja viestintäministeriön esitys paitsi antaa lupauksia myös jättää yhä kysymyksiä tulevasta.


On huolestuttavaa, mikäli raideliikenne vain jakautuu uusiin monopolikoreihin, jolloin alueella tai yhteysvälillä ei olisikaan tarjolla kilpailua kuluttajan näkökulmasta vaan joku muu on tehnyt valinnan. Toisaalta odotan erityisen mielenkiinnolla maakunnille ja kaupunkiseuduille tarjoutuvaa mahdollisuutta järjestää junaliikennettä alueellaan. Se voi tuoda alueellisesti aivan uusia mahdollisuuksia.


Henkilöliikenteen avaaminen on moniulotteinen kokonaisuus. Muualla kilpailua on jo, mutta kaikkialla ei liikenteen avaaminen kilpailulle ei ole sujunut mutkattomasti ja ongelmitta. Toivoa sopii, että varoittaviin esimerkkeihin on tutustuttu huolella. Kermankuorinnan mahdollistavaa järjestelmää ei tule rakentaa epähuomiossakaan.


Olen haaveillut Suomesta, jossa erityisesti junalla olisi vaivattomampaa ja kannattavampaa matkustaa. Liikennettä kulkisi jouhevasti jokaiseen ilmansuuntaan - myös poikittain. Matkustaessa saisi rauhassa keskittyä vaikka töihin tai kirjaan tien tuijottamisen sijaan. Ja ajatelkaapa, jos juna- ja bussiliikenne tukisivat toisiaan entistä paremmin, sillä rataverkko ei voi kattaa jokaista sopukkaa.


Kunpa näkisikin vielä Suomen, jossa junailuun panostettaisiin ja raiteet olisivat tehokkaassa käytössä läpi maan. Joensuusta Pieksämäelle kolistelisi päivän aikana enemmän kuin kaksi junaa. Haavekuvissa myös nyt käyttämättömillä rataosuuksilla kulkisi kiskobusseja ja vaivaton junamatkustaminen olisi arkipäivää.


Terveisiä Bernerille: jos kilpailun avaaminen vie edes aavistuksen tähän suuntaan, niin go for it!

 

Virva Leväinen

Keskustanuorten liittohallituksen jäsen


Palaa otsikoihin