Kannanotot

24.10.2016 10.22

Keskustanuorten liittokokous: Suomeen on saatava energiaministeri

Keskustanuoret ajaa Suomen siirtymistä täysin uusiutuvaan energiaan ja hiilineutraaliutta, mikä edellyttää pelkästään uusiutuviin energialähteisiin perustuvan ilmasto- ja energiastrategian skenaarion toteuttamista ja vahvaa energia-asioiden johtamista. Suomeen tarvitaan energiaministeri.

Tällä hetkellä Suomen energiapolitiikkaa johdetaan kolmesta ministeriöstä, työ- ja elinkeinoministeriöstä, ympäristöministeriöstä ja valtiovarainministeriöstä, käsin. Tämän lisäksi luonnonvarojen käytöstä vastaa myös maa- ja metsätalousministeriö. Suomen Keskustanuorten mielestä kaikki energia-asioita koskeva päätöksenteko on tuotava yhteen. Tällä hetkellä, samalla kun työ- ja elinkeinoministeriö laskee voimaloiden piippuja, niin ympäristöministeriö suojelee ilmastoa ja luontoa, valtiovarainministeriö istuu rahakirstun päällä ja maa- ja metsätalousministeriö vahtii luonnonvarojen käyttöä.

Nykyinen hallintotapa ei johda johdonmukaiseen energiapolitiikkaan, jos jokainen ministeriö tuijottelee energiasektoria pelkästään omasta näkökulmastaan. Tämä aiheuttaa turhaa päällekkäistä työntekoa ja byrokratiaa. Jos haluamme todella edistää määrätietoisesti siirtymistä uusiutuvaan energiaan, meidän tulee pitää olla valmiita rohkeisiin päätöksiin. Keskustanuorissa näemme puhtaan ja vihreän energiasektorin Suomen valttikorttina kansainvälisessä kilpailukyvyssä.

Olli Rehnin siirtyessä elinkeinoministerin tehtävästä uuteen toimeen aukeaa mahdollisuus taas tarkastella ministerisalkkujen sisältöä uudelleen. Hallituksen tulee nyt valita energiaministeri, jotta hallitus pystyy pääsemään tavoitteeseensa täysin uusiutuviin energiamuotoihin perustuvasta Suomesta.

Energiaministeri olisi uusi ministeri Sipilän hallituksessa. Ministereiden määrän vähentäminen oli keskustan puoluejohdolta rohkea kokeilu, mutta meidän tulee myöntää sen olleen virhe. Poliittinen ohjaus on vähentynyt ja se uhkaa murentaa demokratiaa.

Hilkka Kemppi

hilkka.kemppi@keskustanuoret.fi