Kannanotot

25.1.2015

Keskustanuoret: Liikettä translain uudistamiseen

Suomen Keskustanuoret rohkaisee Suomen Keskustaa toimiin translain uudistamisen vauhdittamiseksi. Lakiuudistuksen tavoitteena on poistaa translaista säännökset, jotka vaativat henkilön juridisen sukupuolen vahvistamiseksi todistuksen henkilön lisääntymiskyvyttömyydestä ja naimattomuudesta. Euroopan neuvoston ihmisoikeusvaltuutettu on antanut Suomelle huomautuksen transihmisten kohtelusta Suomessa.

- Hallitus on sosiaali- ja terveysministerin johdolla antanut tyhjiä lupauksia transihmisten ihmisoikeudellisen aseman parantamisesta yhteiskunnassamme. Transihmisten kauan odottama lakiuudistus ei saa jäädä riitaisan hallituksen panttivangiksi, Keskustanuorten varapuheenjohtaja Katja Asikainen huomauttaa.

Keskustan puoluekokous 2014 Turussa hyväksyi yksimielisesti aloitteen koskien Translain uudistamista. Aloitevastauksessa lausutaan seuraavasti: “Keskustan puoluekokous katsoo, että puolisoita ei ole syytä velvoittaa avioeroon, jos he eivät itse sitä halua. Myöskään lisääntymiskyvyttömyysvaatimukselle ei ole perusteluja. Monilla sukupuolta korjanneilla henkilöillä on lapsia.”

- Nykyinen laki loukkaa transihmisten ruumiillista koskemattomuutta, yksityisyyden ja perhe-elämän suojaa, oikeutta terveyteen sekä itsemääräämisoikeutta. Transihmisiä ei saa velvoittaa sterilisaatioon, läpikäymään nöyryyttäviä tutkimuksia tai eroamaan aviopuolisostaan. Uuden translain tulee kunnioittaa itsemääräämisoikeutta: juridinen sukupuoli tulee voida muuttaa omalla ilmoituksella. Keskustan tulee toimia aktiivisesti lainmuutoksen aikaansaamiseksi, puoluekokouksen hengen mukaisesti, Keskustanuorten liittohallituksen jäsen Silja Silvasti linjaa.

Katja Asikainen
katja.asikainen@keskustanuoret.fi