Finnair lopettaa lennot nyt toistaiseksi juuri sieltä, mistä ei pitäisi. Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan lentoyhteyksille ei ole olemassa korvaavia ratayhteyksiä. Lisäksi Suomen raiteet ovat Traficomin mukaan niin huonossa kunnossa, ettei lisäyksiä rataliikenteeseen voi lähiaikoina tehdä, vaikka ratayhteyksien kehittäminen pitääkin viipymättä ottaa keskipitkän aikavälin taviotteeksi. Lentoliikennettä mainittuihin kaupunkeihin ei siis korvata heti.
Keskustanuorten puheenjohtaja Hanna Markkanen huomauttaa, että liikennejärjestelmäämme tulee tarkastella kokonaisuutena.
”Ilmasto kiittää ratayhteyksistä, se on selvä. Mutta vielä, kun kunnon ratayhteyksiä ei ole kaikkialle, lentoliikenteellä on tärkeä roolinsa ympäri Suomen. Samoin yksityisautoilu on monelle välttämätön tarve, eikä liikennemuotoja sovi lyhytnäköisesti ampua alas yksi kerrallaan”, Markkanen varoittaa.
Alueet, joilta Finnair nyt lopettaa kotimaan yhteydet, ovat monien vientiyritysten kotipaikkoja. Näille toimivat lentoreitit ovat erittäin tärkeitä. Lentoreittien tukeminen on ollut jo pitkään panostus alueiden elinvoimaan ja suomalaiseen verokassaan. Lentoreittien vuosittainen matkustajamäärä mitataan kymmenissä tuhansissa tai sadan tuhannen korkeammalla puolella näillä asemilla.
”Valtion omistajaohjauksen tehtävä on taata elinvoima kaikilla alueilla. VR ja Finnair ovat valtion ohjauksessa siksi, että yhteiskunnassa toteutuu tasa-arvo jokaisella asuinpaikalla. Toisaalla se tarkoittaa ratayhteyksien kehittämistä, toisaalla lentoyhteyksiä. Lentokenttäverkolla on vaikutuksia myös esimerkiksi sairaskuljetuksiin ja muihin välttämättömiin kuljetuksiin”, Markkanen toteaa.
Liikennepolitiikka on ratkaisevassa osassa ilmastonmuutosta torjuttaessa. Tässä kyllä onnistutaan, mutta realistisella aikataululla ja sosiaalisesti oikeudenmukaisilla tavoilla.
”Voi olla, että matkustamisen tarve vähenee, jos etätyö jää uudeksi normiksi korona-ajan jälkeenkin. Etätyö ja sen tarjoamat mahdollisuudet asua missä haluaa ovat panostus koko Suomen elinvoimaan. Samoin mahdollisuudet vuorovaikutukseen eri alueiden välillä edellyttävät toistaiseksi riittäviä lentoyhteyksiä samalla kun muita liikennemuotoja kehitetään. Koko maassa tapahtuva kehitys auttaa meitä myös löytämään ratkaisuja aikamme suurimman kriisin, ilmastonmuutoksen torjumiseen”, Markkanen terävöittää.
Lisätietoja: