Tässä sitä nyt ollaan energiapaletin murroshetkessä, jossa vain sähkö ja vety nähdään tulevaisuuden ratkaisuina. On totta, että edellä mainitut tulevat lisäämään ympäristöystävällistä energiataloutta. Tärkein reitti ilmastotavoitteisiin pääsemiseksi on kuitenkin se, että pyrimme eroon fossiilisista polttoaineista mahdollisimman nopeasti huomioiden taloudelliset vaikutukset yksityishenkilöihin ja yrityksiin. Tähän on jo työkalut olemassa, mutta niitä ei ole käytetty tarpeeksi tehokkaasti esimerkiksi suosikkikäyttövoimani biokaasun osalta. On ollut kuitenkin ilo huomata, kuinka kaasutalous on saanut jo hyvää painetta kuljetusalan yrityksiltä, kun asiakkaat vaativat yhä enemmän ympäristöystävällisempiä kuljetusratkaisuja tuotteilleen ja palveluilleen.
Oikeudenmukaisuus ilmastoratkaisuissa on osittain unohtunut ja tämä näkyy siinä, että nykyisessä energiapaletissa ympäristöystävälliset liikkumisen muodot ovat käytännössä liian arvokkaita oikeasti keskituloiselle tai alemassa tuloluokassa olevalle, jos hän haluaisi eroon vaikkapa vanhasta dieselautostaan ja samalla siirtyä ympäristöystävällisempään liikkumiseen.
Ratkaisu oikeudenmukaisen siirtymän toteutumiseen on tietysti raha ja sen käyttö. Vero- ja investointipolitiikan uudistaminen EU-tasolla niin että kuljetusyritykset siirtyvät yhä nopeammin käyttämään biokaasua ajoneuvoissaan mahdollistaa myös tulevaisuuden yksityisautoilijoille siirtyä biokaasun käyttäjiksi. Siinä tilanteessa missä kuljetusyritykset siirtyvät nopeammin kaasulla toimiviin autoihin myös jakeluverkko kasvaa kysynnän lisääntyessä. Kaasunjakeluverkon lisääntyessä on mietittävä vielä henkilöautojen käyttöä kaasulla vai ohjaammeko yksityisautoilijat poliittisesti täysin yhden käyttövoiman eli sähkön alle.
Ympäristöystävällisyys ei pelkästään näy siinä mitä pakoputken päästä pääsee ulos vaan se näkyy myös siinä mitä tietyillä käyttövoimalla toimivien ajoneuvojen saamiseksi tulee tehdä ennen kuin ne ovat liikenteessä. Esimerkkinä sähköautot vaativat kaivannaisteollisuudelta lisää alueita mistä tulevaisuuden akkumateriaalit kaivetaan, toki suola-akkuteknologian yleistyessä tämä ongelma lieventyisi hieman.
Se miten esimerkiksi Kiina on ottanut Afrikan markkinat haltuun nopeasti ja todennäköisesti ihmisoikeuksista piittaamatta on huolestuttava suunta, etenkin kun otetaan huomioon mistä ne sähköautot tulevaisuudessa tulevat. Pesemmekö tässä kätemme ja siirrämme likaisen työn muille koska haluamme nopean siirtymän sähköön liikennesektorilla? Tässä vaiheessa tietysti tulisi esittää se positiivinen näkökulma asiaan ja se tuleekin taas kaasun käytön muodossa. Kaasuautojen valmistus vaatii vähemmän uusia kaivannaisia mitä sähköautot, jos ne vaativat ollenkaan. Vanhojen polttomoottoriautojen kierrätettävistä materiaaleista ei saa taikatempulla akkujen raaka-aineita, mutta kaasuautojen valmistukseen ne taipuvat varsin mainiosti.
Laitetaan kestävä kaasutalous pystyyn, painetta tankkiin ja halvemmasta aineesta säästöt pankkiin!