Itäisen Suomen rautatieyhteydet ovat olleet jo pitkään jatkuvan laiminlyönnin kohteena. Yhteyksien alennustila koskee etenkin Pohjois-Karjalan maakuntaa mutta tämän lisäksi myös kaikkia naapurimaakuntia. Joensuu on suuri rautatieyhteyksien solmukohta, mutta tällä hetkellä potentiaalia hyödynnetään täysimittaisesti vain rahtiliikenteessä.
Tätä kirjoitettaessa Joensuusta pääsee henkilöjunalla vain Pieksämäelle, Nurmekseen sekä Helsinkiin ja näistäkin kahteen ensiksi mainittuun vain harvakseltaan, muutaman kerran päivässä. Näin ei kuitenkaan ole aina ollut. Vuoteen 1993 asti Joensuusta pääsi taajamajunilla päiväsaikaan Kuopioon sekä Kontiomäelle. Näiden lisäksi vuonna 2006 lakkautettiin yöjunayhteydet Helsingistä Joensuun kautta Ouluun sekä Joensuusta Turkuun.
Ottaen huomioon VR:n tämänhetkisen henkilöjunakaluston, olisi tämänhetkiseen rautatieinfraan hyvin vaikeaa sovittaa etenkin suoria kaukojunayhteyksiä muualle kuin Helsinkiin johtuen rataosien sähköistämättömyydestä. Jotta saataisiin aikaan uusia, toimivia ja suoria junayhteyksiä Joensuusta ja yleisemmin Pohjois-Karjalasta naapurimaakuntiin sekä muihin maakuntiin, olisi ratayhteydet Joensuusta Kontiomäelle, Pieksämäelle sekä Viinijärveltä Siilinjärvelle sähköistettävä. Sähköistämällä nämä rataosuudet, olisi mahdollista saada aikaan toimivia kaukojunayhteyksiä muun muassa Tampereelle sekä Turkuun. Lisäksi osa Helsingistä Ouluun matkaavista junista olisi mahdollista tällöin ajaa Joensuun ja Kontiomäen kautta. Näiden kaukojunayhteyksien lisäksi olisi mahdollista saada huomattavasti nykyistä toimivampi taajamajunayhteys Pieksämäelle sekä aloittaa uusia taajamajunayhteyksiä Siilinjärven kautta Kuopioon ja Nurmeksen kautta Kajaaniin.
Tänä päivänä on kovin suuressa kysynnässä luoda vaihtoehtoja henkilöautoliikenteelle ja näillä edellä mainituilla uudistuksilla olemassa olevaan infraan, jotka maksaisivat murto-osan esimerkiksi Länsirata-hankkeesta, olisi mahdollisuus muuttaa Joensuun sekä koko Pohjois-Karjalan maakunnan asemaa. Julkisen liikenteen ja etenkin rautatieliikenteen näkökulmasta maakuntamme on helposti nähtävissä pussinperänä ja pääteasemana. Näin asian ei missään tapauksessa ole pakko olla.
Ilmari Seutu
Keskustanuorten Pohjois-Karjalan piiri,
hallituksen jäsen