Ilmastonmuutosta vastaan taisteltaessa merkittävä huomion kohde on autoilu ja sen päästöt. Yleisesti on hyväksytty se tosiasia, että autoilun päästöjä on saatava matalammiksi, mutta keinoista on erimielisyyttä. Suosituin keino tuntuu tällä hetkellä olevan autokannan muuttaminen sähköautopainotteiseksi. Tosiasia on kuitenkin se, että sähköautoilu ei ole Suomen oloissa aina ihanteellinen vaihtoehto. Pitkähköt latausajat ja talviolosuhteissa lyhenevä toimintasäde tekevät sähköautoilusta haasteellista varsinkin pitkien etäisyyksien seuduilla.
Ratkaisu tähän ongelmaan voisi löytyä kaasuautoilusta. Biokaasulla ajaminen vähentää auton CO2-päästöjä noin 85 % verrattuna bensiiniin. Päästövähennys on siis samaa luokkaa kuin tuuli- tai aurinkosähköllä ajaessa. Maakaasulla vastaava vähennys on 25 %. Ympäristöystävällisyydessä kaasuautot siis pääsevät sähköautojen rinnalle, mutta käyttömukavuudessa ne menevät jopa ohi. Kaasuautojen pitkä toimintasäde, lyhyt tankkausaika ja erinomaiset kylmäkäyttöominaisuudet tekevät niistä Suomen oloissa huomattavasti sähköautoja helpomman ajettavan.
Eduistaan huolimatta kaasuautojen määrä ei kuitenkaan ole kehittynyt Suomessa haluttua tahtia. Uusien rekisteröityjen kaasuautojen määrä on ollut laskussa kahden vuoden ajan, ja käytettyjen kaasuautojen maahantuonti on niin ikään vähentynyt. Kaasuautojen määrän kasvu tulee saada nopeammaksi.
Lapin Keskustanuoret esittävät korjaavana toimenpiteenä autojen kaasukonversiotuen nostoa. Koska uuden kaasuauton ostaminen ei ole monellekaan mahdollista, on bensiiniauton muuttaminen kaasulla kulkevaksi helpoin vaihtoehto aloittaa kaasuautoilu. Tällä hetkellä Traficom myöntää kaasukonversion teettämiseen 1000 euron tuen. Kaiken kaikkiaan konversio kustantaa 3000–5000 euroa. Kaasukonversiotukea nostamalla saataisiin nykyistä useampi autoilija siirtymään ympäristöystävällisen vaihtoehdon käyttäjiksi.