Keskustanuoret vaatii elinkeinoministeri Wille Rydmania ja puolustusministeri Antti Häkkästä käynistämään välittömät toimenpiteet hankesuunnitelman luomiseksi Saimaan Kanavan toteuttamiseksi rajojemme sisäpuolella. Hankerahoituksen lisäksi Keskustanuoret vaatii rahoituksen selvittämistä EU:N TEN-T liikenneverkkojärjestelmän, sekä Naton kautta, sillä hankkeella olisi merkittävä alueellinen vaikutus kauppamerenkulun väylänä, sekä sijaintinsa puolesta myös puolustusteknisesti rajaa mukailevan reitin muodostaessa kriisitilanteessa vallihaudan.
“Saimaan kanavan sulku on ollut valtaisa isku alueen elinkeinoille ja tavaraliikenteelle – yksinään vuonna 2021 tavaraliikenne vastasi noin 60 000 rekallista. Siirtyminen maateitse tapahtuvaan kuljetukseen on ollut valtava kustannuserä yrityksille, ja rekkaralli omiaan syventämään itäisen Suomen teiden korjausvelkaa. Sisävesiemme merkitystä kulkuväylänä on korostettu myös EU-tasolla. Ilman uutta väylää on kuitenkin vaikeaa nähdä laivaliikenteen elpyvän vuosikymmeniin, sillä luottamus Venäjään ei sodan päätyttyäkään palaudu hetkessä. Ministeri Rydmanin on uskallettava hyödyntää tätä valttikorttia rahoituksen saamiselle kanavan rakentamiseksi rajojemme sisäpuolelle”, Keskustanuorten juvalainen varapuheenjohtaja Antti Paunonen avaa.
“Tavaraliikenteen lisäksi hankkeeseen liittyy vahva puolustuspoliittinen intressi. Kanavan ehdotettu kulkureitti mukailisi pitkälti itäistä rajaamme, ja muodostaisi täten sotatilanteessa vallihaudan tukemaan puolustustamme hyökkäyksiä vastaan. Ministeri Häkkäsen on viipymättä selvitettävä hankkeen puolustuspoliittista potentiaalia, ja rahoitusta Nato- kumppaneiden kanssa yhteistoiminnassa”, Keskustanuorten puheenjohtaja Jere Tapio jatkaa.
Keskustanuorten näkökulmasta uusi kanavareitti voisi kulkea Lappeenrannasta Nuijamaan, Vainikkalan ja Vaalimaan kautta Vironlahdelle. Koska alueella on jo valmiiksi rakennettua osuutta noin 20km edestä, muodostuisi se kokonaiskustannuksiltaan merkittävästi Kymijoen kanavaa halvemmaksi hankkeeksi. Tämän lisäksi sulkuja laajentamalla ko. reitille saataisiin mahdollistettua nykyaikaisen laivakaluston täysimääräinen kulku Saimaalle. Ehdotetulla reitillä olisi myös turvallisuuspoliittinen vaikutuksensa sen muodostaessa selkeän itärajaamme myötäilevän kulkuesteen.
“Paluuta eiliseen ei tunnu toden totta olevan. Tämän vuoksi tarvitaan rohkeutta laivaliikenteen täysimääräiseksi jatkumiseksi sisävesiltä maailman merille. On myös paikallaan muistaa, että alueella toimivat suuret kansainväliset yhtiöt tekevät päätöksiä tehtaiden tulevaisuudesta riskiarvioihin pohjaten. Mikäli nykyiselle logistiikkarumballe ei löydy edes suunnitelmatasolla vaihtoehtoa, on todennäköistä, että kato korjaa yhä suuremman siivun Itä-Suomen yrityksistä tulevien vuosien aikana. Siispä toimiin on ryhdyttävä viipymättä!” Paunonen ja Tapio päättävät.