Perjantaina 23.8. uutisoitiin, että Finnairin lento Helsingistä Joensuuhun ei pystynyt laskeutumaan GPS-häirinnän vuoksi ja joutui kääntymään takaisin. Tapaus ei suinkaan ole ensimmäinen Joensuussa: vastaava tilanne sattui kesäkuussa, ja huhtikuun lopussa lentokone joutui tekemään ylimääräisen kierroksen Joensuun yllä ennen GPS-signaalin löytymistä.
Suomen lentoasemilla on vuodesta 2014 alkaen poistettu käytöstä vanhoja VOR- ja NDB-radiomajakoita sitä mukaa, kun ne ovat tulleet käyttöikänsä päähän, ja siirrytty kokonaan satelliittipaikannukseen (GNSS) perustuviin menetelmiin. GNSS-pohjaisten menetelmien etuna on, että kalliita maalaitteita ei tarvita, mutta ongelmana on signaalin häirinnän helppous. Varsinkin Ukrainan sodan alkamisen jälkeen häiriöt GPS-signaalissa ovat yleistyneet Venäjän lähialueilla.
Suomessa Liikenne- ja viestintävirasto on hyväksynyt strategian, jonka mukaan vanhoista navigaatiolaitteista luovutaan vähitellen vuoteen 2030 mennessä. VOR- ja NDB-majakoiden ohella tämä koskee osaa ILS-laitteista, joita käytetään lähestymiseen. Lisääntyneen GPS-häirinnän vuoksi tilannetta tulisi kuitenkin tarkastella uudelleen. Vähintäänkin tulisi säilyttää VOR- ja ILS-laitteet niillä lentoasemilla, joissa ne vielä ovat käytössä, ja lisäksi harkita uusien majakoiden asennusta aiemmin poistettujen tilalle. Näin voidaan varmistaa turvallinen lentotoiminta.
Mikko J. Miettinen
Pohjois-Karjalan Keskustanuorten varapuheenjohtaja
yksityislentäjä (EASA PPL(A))