Kannanotto: Kokoomus pettää jälleen!

torstai 02.05.2024

Vielä ennen eduskuntavaaleja 14.3.2023 Petteri Orpo julisti, että kokoomus ei ole siirtämässä opiskelijoita pois yleisen asumistuen piiristä. Nyt 16.4.2024 pääministeri Orpo ilmoitti hallituksen kehysriihessä päätetyistä leikkauksista, joihin sisältyy opiskelijoiden palauttaminen takaisin opintotuen asumislisälle ensi vuonna. Kaikkien muiden opiskelijoihin kohdistuneiden leikkausten jälkeen Orpon hallituksen päätös on märkä rätti vasten kasvoja. Usein kuulee sanottavan, kuinka kepu pettää aina, mutta ei kokoomus todellakaan ole sen parempi.

Vaatimuksia opintotuen asumislisän palauttamisesta on esitetty aina siitä asti, kun vuonna 2017 Sipilän hallitus – jossa kokoomus ja perussuomalaiset olivat mukana – siirsi opiskelijat yleisen asumistuen piiriin. Yhtenä perusteena on mainittu se, että tuki kannustaa yksiöissä asumiseen halvempien soluasuntojen sijaan. Hallituksen päätös ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että soluasuntoja on jo merkittävästi purettu ja korvattu yksiöillä niiden kysynnän vähennyttyä, puhumattakaan siitä, että opiskelija-asunnoista on edelleen merkittävä pula suuremmissa kaupungeissa.

Kaiken kaikkiaan opiskelijoiden jo surkea taloudellinen tilanne heikkenee entisestään, kun asumislisää ei enää saisi kesäaikana, jolloin opintotukea ei makseta. Odotettavissa onkin toimeentulotuen saajien lisääntyminen. Sentään yksi positiivinen asia muutoksessa on se, että yhteisasuminen muuttuu kannattavammaksi, kun ruokakuntakohtainen tuki muuttuu henkilökohtaiseksi.

Hallitus on arvioinut muutoksen säästävän 57 miljoonaa euroa vuodessa, ja yhteensä kehysriihen leikkaukset ja veronkorotukset arvioidaan kolmen miljardin euron arvoiseksi. Siihen nähden onkin käsittämätöntä, kuinka hallitus edelleen ajaa Turun tunnin junaa kuin käärmettä pyssyyn, vaikka laskelmat ovat osoittaneet hankkeen kannattamattomaksi. Koko ratahankkeen hinnaksi on arvioitu 3,4 miljardia euroa – siinä on siltarumpu, jolle ei vertaista löydy koko Suomen historiasta. Pääministeri Orpo, onko Suomen tulevaisuudesta leikkaaminen sen arvoista?

Mikko J. Miettinen
Pohjois-Karjalan Keskustanuorten varapuheenjohtaja