Joulu, tuo taianomainen ja ihmeellinen juhlapyhä. Joulua juhlitaan aina vuoden lopun lähestyessä, joka vuonna. Perinteisen ajattelun mukaan joulu on perhejuhla. Sitä voi juhlia perheen, sukulaisten tai ystävien kanssa.
Mutta onko joulu enää vain kaupallinen kulutusjuhla?
Joulu, kuten kaikki muukin, kehittyy vuosien saatossa. Uudet ihmiset ja ilmiöt vaikuttavat asioiden kehitykseen ja tämä koskee myös joulua. Aikoinaan, ennen kuin joulua oli keksitty, oli Saturnalia ja Yule sekä muita alueellisia juhlapyhiä, jotka osuivat vuoden loppuun. Kun kristinusko kasvoi, istutettiin Jeesuksen syntymä Saturnaliaan ja siittä syntyi joulu, eli Christmas (suomennettuna Kristusmessu). Kun Kristinusko levisi, levisi myös joulu. Noista vanhoista perinteistä on tullut jouluvalojen sytyttäminen, vuoden pimeinpään aikaan.
Kun katsotaan tilastoja, voidaan todeta, että jouluna kauppojen ja muiden yritysten tuotot ovat muita juhlapyhiä suuremmat.
Televisioissa ja enemmän ja enemmän internetin sosiaalisen median alustoilla on mainoksia joulukrääsään. Mainoksissa kannatetaan ostamaan valoja, suklaata, laatikoita ja kinkkua. Kaupoissa myydään eri sorttia glögejä. On vaaleaa glögiä, tummaa glögiä, sokeritonta glögiä, alkoholitonta ja alkoholillista glögiä, laimeaa ja vahvaa glögiä ja niin pois päin. Suklaatakin on se miljoona eri versiota. On valkosuklaata, suklaata, joka on täytetty marmelaadeilla tai joillain muilla karkeilla.
Entäpä valot? Jouluvaloja on jouluna, niin kuin voisi arvata, joka puolella. Koulujen ja virastojen, sairaaloiden ja terveysasemien ikkunoissa on joka vuosi samat kyntteliköt. Sielä ja täällä on pystytetty kuusi, johon on ripustettu valot. Kaupungeissa on katuvaloihin laitettu valot, jotka ovat joulumaisia, eli kuusen tai tontun muotoisia. Ja mitä tulee varustuskilpailuun valojen suhteen? Eräällä asuinalueella, jossa olen käynyt, oli talo, pihalla olleet rakennelmat puita myöten ripustettu valoilla.
Joululaulut taas, niiden soittaminen alkaa radiossa jo heti pyhäinpäivän jälkeen. Myönnättäkööt, se on hyvä puoli nykyajan joulun viettämisessä.
Nykyajan joulussa ongelmana ei ole valot, tai liika suklaa. Ongelmana on kulutus. Vihreän siirtymisen ja ekoloogisuuden saavuttamiseksi, on vähennettävä kulutusta. Ja se on huomattavaa, että ihmiset antavat lahjakortteja jalkahoitoihin tai vaatekauppoihin, taikka suoratoistopalveluihin.
En halua väittää, että joulu olisi juhla, joka on menettänyt todellisen merkityksen, enkä halua lannistaa kenenkään joulumieltä. Loppujen lopuksi, onko sillä väliä, onko joulu vain suuryrityksille se aika vuodesta, kun tulot ovat suuremmat tai se, onko se juhlapyhä, mitä vietät rakkaimpiesi kanssa?
Mielestäni jokainen voi juhlia joulua miten itse sen parhaaksi näkee. Ostakaa kaikki mahdolliset suklaakalenteri, viettäkää aikaa rakkaimpienne kanssa tai katsokaa joululeffa josta kaikki pitävät. Itse aion olla töissä jouluaattona ja kotia päästyäni vetäistä vähän glögiä ja piparia ja katsoa jonkun leffan. Kaikki tekevät, minkä parhaaksi näkevät itselleen. Juhlapyhiä on monenlaisia ja niihin kuulu tottakait omat perinteet, niin yhteisölliset kuin perheelliset.
Näillä sanoilla haluan itseni ja Keski-Pohjanmaan Keskustanuorten osalta toivottaa sinulle, hyvä lukija, hauskaa joulua ja onnellista uutta vuotta.
Jaakko Märsy
Keski-Pohjanmaan Keskustanuorten hallituksen jäsen.