Visit Karelia maakunnan matkailua edistävän yrityksen toimintojen kerrotaan rapistuvat ja yhteistyön kuntien välillä kerrotaan kuihtuneen. Suuret matkailukohteet ovat keskittyneet omiin matkailukanaviinsa, ja osa maakunnasta hamuaa jo toisen maakunnan matkailuyhteistyökuvioihin. Uhkakuva rautatieyhteyden pitkästä katkosta uhkaavat koko maakunnan matkailun tulevaisuutta. Mitä ihmettä meidän maakuntamme matkailukentällä tapahtuu?
Koronan ja Venäjän aloittaman sodan takia maakuntamme matkailuyrittäjät ovat riutuneet ja kamppailleet matkailijamäärien nostamisen ja markkinointinsa kanssa. Visit Karelian tulisi olla se kanava, joka vastaa siihen ahdinkoon johon maailmantilanteet ovat matkailuyrittäjät ajaneet. Sen sijaan, että matkailua kehitettäisiin ja vietäisiin maailmalle, on Visit Karelia yhtiöstä muodostunut kuntien keskinäisen kilpailun riitelykenttä, ja osa kunnista on vetänyt rahoitustaan pois ymmärtämättä mitä koko maakunnan yhteisellä markkinoinnilla olisi saatu aikaan.
Onko Visit Karelian alasajo kuolinisku paikallisille pienille matkailuyrityksille, joiden palvelut ovat erityisesti hyötyneet Visit Karelian toiminnasta? Kuntien tulisi lopettaa keskinäinen kilpailu ja keskittyä yhteistyöhön niin että koko maakunnan matkailua saataisi kehitettyä ja koko maakunnan kiinnostavuutta saataisi lisättyä. Nyt vaarana on, että isot matkailukeskukset pärjäävät ja pienet yrittäjät menevät konkurssiin ilman yhteisiä markkinointikanavia, todellisuus kun on ettei kaikilla yrityksillä ole varoja ja osaamista toteuttaa kattavaa ja saavuttavaa markkinointia.
Yksittäisien kuntien irtaantuminen Visit Karelian rahoituksesta ja ilmoitukset siitä, että kunnat jatkossa tekevät markkinoinnin jatkossa itse on silkkaa resurssien ja ajan tuhlaamista. On selvää, että matkailun markkinointiin etenkin ulkomailla tarvitaan aitoa osaamista ja verkostoja ja alan ammattilaisia ei tule riittämään joka kunnan tarpeisiin. Näen tulevaisuuden suurimpana uhkakuvana sen, että kunnat tekevät jatkossa teennäistä markkinointia ilman aitoa osaamista tuhoten paikallisen matkailuyrittäjyyden.
Jos jatkossa kunnat päättävät rahoittaa yhteistä maakunnan matkailunmarkkinointia on niiden pidettävä näppinsä erossa tavasta, jolla matkailua edistetään ja annettava ammattilaisille aidosti tilaa toteuttaa markkinointia niin kuin ammattilaiset sen oikeasti parhaaksi näkevät. Pikavoittojen ja omaneduntavoittelusta on luovuttava!
Susanna Turunen
Keskustanuorten Pohjois-Karjalan Piirin toiminnanjohtaja, restonomiopiskelija