Yhteispoliittinen kannanotto: Pride-kuukauden ajaksi sateenkaarivärein koristellut logot ja kauniit puheet eivät riitä

torstai 30.06.2022

Ihmisoikeuksien, yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden puolustaminen ainoastaan yhden kuukauden aikana markkinoinnin agendasta käsin on moraalista poseeraamista. Ja se ei riitä. Emme voi Pride-kuukauden päätyttyä sulkea sateenkaarilippuja pöytälaatikkoon pölyttymään. Meidän täytyy edistää ihmisoikeuksia vuoden jokaisena päivänä.

Tätä sanomaa tarvitaan edelleen monesta syystä. Esimerkiksi Euroopan perusoikeusviraston mukaan tutkimustulokset kertovat, että yli kolmannes transihmisistä on kokenut syrjintää työnhaussa sukupuolensa takia, ja joka neljännes myös työpaikalla. Vähemmistöjen kokema päivittäinen syrjintä ilmenee arjessa niin huuteluna kadulla, kuin myös konkreettisena väkivallan uhkana. Muun muassa näiden syiden takia sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvilla ihmisillä masennus ja itsemurhat ovat tutkitusti yleisempiä kuin muilla. Heillä on myös muita väestöryhmiä korkeampi riski joutua fyysisen väkivallan uhreiksi.

Sitoudumme, ja vaadimme sitä myös puolueeltamme, edistämään tasa-arvotyötä arkipäiväisissä käytännön teoissa. Pride-kuukauden aikana sateenkaarivärein koristellut logot ja kauniit puheet eivät riitä. Tarvitsemme konkreettisia tekoja, kuten uudistetun translain, vakiintuneiden miesparien samanarvoinen kohtelun verenluovutustilanteissa, mielenterveyspalvelujen lisäämisen ja paljon muitakin tekoja. On tärkeää, että kaikki poliittiset puolueet puuttuvat aktiivisesti ihmisoikeuskysymyksiin. Puolueiden sisäisiin rakenteisiin voi vaikuttaa meistä jokainen. Tasa-arvo tulee huomioida arkipäiväisessä viestinnässä, ehdokaslistoja muodostettaessa, sekä tietoisuuden ja ymmärryksen vahvistamisessa. Tämä rakenteellinen vallankumous on tarpeen sekä yhteiskunnallisella tasolla että meillä puolueiden sisällä.

Savo-Karjalan Demarinuoret

Itä-Suomen Vasemmistonuoret